Telefon zaufania

Telefon zaufania

Centrum In Corpore- Publiczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna uruchomiło telefon zaufania - interwencja kryzysowa.

Punkt interwencji kryzysowej dla Ukraińców

Punkt interwencji kryzysowej dla Ukraińców

W badaniu narządu słuchu bierze się pod uwagę:

ilościowe i jakościowe określenie ubytków słuchu
lokalizację i miejsca uszkodzenia słuchu
ustalenie przyczyny zaburzenia słuchu

Zapraszamy na konsultacje medyczne u wybitnych specjalistów z dziedziny audiologii i otolaryngologii:

lek. med. Anna Horbulewicz - otolaryngolog, audiolog
lek. med. Teresa Wolan - otolaryngolog

Badania słuchu obwodowego, centralnego - technicy audiologii:

Joanna Ulfig - technik diagnostyki audiologicznej
Danuta Wieczorek - technik diagnostyki ABR, pielęgniarka

Badania audiometryczne

Audiometria tonalna - badanie subiektywne umożliwiające określenie wielkości ubytku słuchu z zastosowaniem dźwięków tonalnych o określonej częstotliwości z zakresem 125-8000 Hz. Przeprowadza się ją w specjalnie izolowanym i wytłumionym pomieszczeniu (tzw. kabinie ciszy). Osoba badana reaguje po każdorazowym usłyszeniu dźwięku, który jest generowany z audiometru do specjalnych słuchawek. Odpowiedzi mierzy się w poszczególnych częstotliwościach i natężeniach dźwięku. Wynik podawany jest w postaci krzywych, tzw. audiogramów.

Audiometria nadprogowa (Fowler, SISI) - badanie subiektywne umożliwiające określenie lokalizacji uszkodzenia narządu słuchu.

Audiometria impedancyjna (tympanometria oraz pomiar impedancji akustycznej) - badanie obiektywne, umożliwiające pomiar odruchów mięśnia strzemiączkowego i naprężenia błony bębenkowej. Pomiar impedancji akustycznej umożliwia ocenę ucha środkowego.

Tympanometria jako element badania audiometrii impedancyjnej określa podatność błony bębenkowej.

Audiometria mowy - badanie określające zdolność rozumienia mowy przy określonym poziomie głośności sygnału mowy. Polega na podawaniu określonego zestawu poleceń lub słów, które mają być powtórzone przez osobę badaną.

Otoemisja akustyczna (OAE) - badanie obiektywne oparte na rejestracji bardzo cichego sygnału akustycznego, który powstaje w ślimaku (ucho wewnętrzne) w odpowiedzi na bodziec akustyczny (trzask) lub spontanicznie. Pozwala na wykrycie niedosłuchu odbiorczego pochodzenia ślimakowego. Do zarejestrowania otoemisji konieczne jest prawidłowe funkcjonowanie ucha środkowego.

Zasadniczo wyróżnia się trzy typy otoemisji akustycznej:

  • otoemisję spontaniczną (SOAE) - powstaje bez udziału jakiegokolwiek bodźca zewnętrznego
  • otoemisję wywołaną (EOAE) - powstaje w odpowiedzi na pobudzenie ucha trzaskami i krótkimi tonami
  • otoemisję zniekształconą (DPOAE) - powstaje w odpowiedzi na stymulację parami tonów o zbliżonych częstotliwościach

Badanie elektrofizjologiczne (BERA) - metoda obiektywna, pozwalająca ocenić próg słyszenia zarówno u noworodków jak i u dorosłych, polegająca na działaniu bodźcem dźwiękowym na receptory słuchu i rejestrowaniu zjawisk elektrycznych w mózgu (potencjałów wywołanych z pnia mózgu). Podczas badania BERA na głowie badanego umieszcza się trzy elektrody. Dwie elektrody przykleja się na wyrostkach sutkowych, a jedną na czole. Na uszy zakłada się słuchawki.

Różnica pomiędzy badaniami audiometrycznymi progu słyszenia i badaniami elektrofizjologicznymi dotyczy ich istoty. W badaniach audiometrycznych ocenia się całą drogę słuchową, w badaniach elektrofizjologicznych - funkcję poszczególnych odcinków drogi słuchowej.

Na badania słuchu za pomocą badania BERA kierują lekarze otolaryngolodzy, audiolodzy i foniatrzy. Może to być również inicjatywa logopedów oraz rodziców w przypadku:

  • dzieci z dodatnim wynikiem badania przesiewowego słuchu przeprowadzonego za pomocą otoemisji akustycznej
  • dzieci w wieku poniżej 6 miesięcy, które należą do grupy podwyższonego ryzyka zaburzeń słuchu
  • dzieci w wieku poniżej 2 lat, które nie wykazują adekwatnych do wieku reakcji słuchowych
  • dzieci, u których wyniki subiektywnych badań słuchu są niejednoznaczne
  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i prawidłowymi reakcjami słuchowymi
  • dzieci, u których nie można wykonać badania audiometrycznego.

Dysponujemy profesjonalnym sprzętem oraz spełniającą wymogi unijne kabiną ciszy. Wskazana wcześniejsza rejestracja telefoniczna w Centrum Diagnostyki i Terapii "In Corpore".

Holistyczna opieka dla dzieci… i nie tylko!

Oferujemy specjalistyczną diagnostykę, wydajemy opinie (m.in.o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju, o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną, o dostosowaniu wymagań, o specyficznych trudnościach w uczeniu się) oraz ORZECZENIA o kształceniu specjalnym.
Zapewniamy bezpłatne programy terapeutyczne takie, jak wczesne wspomaganie rozwoju, rehabilitacja słuchu i mowy, rehabilitacja wieku rozwojowego oraz rehabilitacja wzroku, a także możliwość skorzystania z innowacyjnych metod terapii (Tomatis, EEG Biofeedback, Johansen, Integracja Sensoryczna).

Specjaliści i lekarze

Badania lekarskie (neurolog, laryngolog, psychiatra, ortopeda) oraz konsultacje terapeutów (psycholog, logopeda, fizjoterapeuta i inne).

Innowacyjne terapie

Innowacyjne terapie: Integracja Bilateralna, Treningi słuchowe Johansena i Tomatisa, Neuroflow, Biofeedback, arteterapia, muzykoterapia, dogoterapia, fizjoterapia i inne!

Orzecznictwo i opiniowanie

Opinie wraz ze wskazaniami do pracy dla nauczycieli i rodziców, Opinie i Orzeczenia.

Opieka koordynowana

U nas Pacjent wszystko dostaje na miejscu i to już podczas 1. wizyty! Czas, szczególnie w przypadku najmłodszych dzieci, ma niebagatelny wpływ na cały proces leczenia schorzeń. Największe znaczenie ma podejście holistyczne, które wyraża się w możliwości ekspresowych konsultacji pomiędzy ekspertami różnych specjalności – lekarzami i terapeutami – oraz w zapewnieniu wachlarza metod i form pomocy, z wykorzystaniem niezwykle skutecznych i sprawdzonych na rynku innowacji terapeutycznych.

Dowiedz się więcej

Jeżeli dostrzegasz nieprawidłowości w rozwoju Twojego dziecka, masz wątpliwości, pytania, coś Cię niepokoi — nie zwlekaj, przyjdź!

Rehabilitacja w ramach środków NFZ

Rehabilitacja w ramach środków NFZ

Innowacyjne rozwiązania, sprawiające, że diagnoza audiologiczna wszystkich grup wiekowych staje się prosta, niezależnie od czynników ryzyka. Dzięki tym rozwiązaniom można zapobiec schorzeniom i patofizjologiom, które późno wykryte mogłyby być wyleczone jedynie częściowo lub z trudem.

Metody te obejmują: tympanometrię, otoemisje akustyczne, potencjały wywołane pnia mózgu, audiometrię tonalną, testy rozumienia mowy, badania przesiewowe słuchu i testy audiologiczne.

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Zespół wczesnego wspomagania tworzą wykwalifikowani specjaliści, terapeuci (psycholog, logopeda, pedagog, surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog, fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, specjalista komunikacji alternatywnej i wspomagającej, specjalista wczesnej interwencji oraz rehabilitacji poimplantowej, neurologopeda, terapeuta metody Tomatisa, Johansena, Warnkego, Play Attention, specjalista terapii Biofeedback, terapeuta rodzinny). Zajęcia nieodpłatne (wymiar godzin określony przepisami).

KOC – diagnoza od urodzenia

Szkoła Świadomego Rodzicielstwa

Projekt nr RPSL.09.02.06-24-069D/17 współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.